Οι μουσουλμανικές γιορτές στη Θράκη (Οι εορτές των Σουνιτών)

1- Το νέο έτος της Εγίρας:

Πρόκειται για την ημέρα, κατά την οποία ο Προφήτης (ΕΕΣΑ)[1] μετανάστευσε από την Μέκκα προς την Μεδίνα. Καθιερώθηκε ως η πρώτη ημέρα του έτους του σεληνιακού ημερολογίου από τον 2ο Χαλίφη του Ισλάμ, Ομάρ Μπιν Αλ Χαττάμπ. Δε γίνεται κάποια τελετή στα τεμένη ή εκτός αυτών. Τελευταία συνηθίζεται να εύχεται ο ένας στον άλλον επ’ ευκαιρία της γιορτής.

Οι Μουσουλμάνοι καθιέρωσαν όλες τις γιορτές και τις ιερές μέρες και νύχτες βάση του σεληνιακού ημερολογίου. Λόγω των διαφορών μεταξύ των 2 ημερολογίων (προκύπτει μια διαφορά 10-11 λιγότερων ημερών από το ηλιακό), όλες οι γιορτές βάσει του σεληνιακού ημερολογίου είναι κινητές.

2- Η ημέρα της Ασούρα ή δέκατη μέρα του 1ου μήνα:

Αναφέρεται ως μια ιερή ημέρα, κατά την οποία είναι καλό μαζί με την προηγούμενη ή την επόμενη (δηλαδή 2 μέρες συνεχόμενες) να τηρείται νηστεία. Και οφείλεται στο ότι ο Προφήτης (ΕΕΣΑ), όταν έφτασε στην Μεδίνα έμαθε ότι οι Εβραίοι νηστεύουν αυτή την ημέρα (την 10η) επειδή ο προφήτης Μωυσής συνήθιζε να νηστεύει αυτήν την ημέρα του μήνα Μουχαρρέμ. Έτσι ο Προφήτης (ΕΕΣΑ) έδωσε την εντολή να τηρείται 2 ημέρες νηστείας, διότι ο Μωυσής (προφήτης για τους Εβραίους), είναι ταυτόχρονα προφήτης αναγνωρισμένος από το Ισλάμ και ο Μοχάμεντ (ΕΕΣΑ) τον αποκάλεσε αδελφό του.

Αν και αυτή η μέρα από την εποχή του Προφήτη (ΕΕΣΑ) δεν αποτελεί κάποιο είδος θρησκευτικής εορτής, αργότερα (πιθανότατα λόγω σιϊτικών επιρροών), άρχισαν να μαγειρεύονται ειδικά φαγητά γνωστά ως AŞURE (ασουρέ) [που σημαίνει η δέκατη]- όπως η βαρβάρα στην Χριστιανική παράδοση-, δηλαδή φαγητά αναμειγμένα με διαφορά συστατικά, π.χ. καλαμπόκι, φασόλι, σιτάρι, ξηρούς καρπούς και το οποίο διανέμουν τα παιδιά σε συγγενείς και φίλους. Το φαγητό αυτό σε κάποιες περιοχές φτιάχνεται ως γλυκό, όπως στη Ροδόπη και στον Έβρο, ενώ σε άλλες φτιάχνεται αλμυρό, όπως στα ορεινά της Ξάνθης.

3- Λαϊλατουλ Μάουλιντ ή Μεβλίτ Καντιλί:

Η νύχτα της γέννησης του Προφήτη Μοχάμεντ (ΕΕΣΑ) την 12η νύχτα του 3ου μήνα του σεληνιακού ημερολογίου. Η συγκέντρωση στα Τεμένη από τους πιστούς, ο ψαλμός ποιημάτων και διαφόρων κηρυγμάτων και η απαγγελία του Κορανίου αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της νύχτας αυτής που γιορτάζεται έως αργά το βράδυ. Ανταλλάσσονται ευχές, μοιράζονται γλυκά και επικοινωνούν γνωστοί και φίλοι για να συγχαίρει ο ένας τον άλλον για τη γέννηση του Προφήτη. Για τους Μουσουλμάνους πρόκειται για τη γέννηση του τελευταίου Προφήτη (ΕΕΣΑ) .

4- 1η του μήνα Ρετζέμπ.

Ο μήνας αυτός θεωρείται ένας από τους τέσσερις ιερούς μήνες, κατά τον οποίον σταματούσαν ακόμα και οι εχθροπραξίες. Είναι προάγγελος του μήνα Σααμπάν που είναι, όπως αναφέρεται σε κάποιες πηγές, ο μήνας του Προφήτη (ΕΕΣΑ), και ο οποίος είναι προάγγελος του μήνα Ραμαδάν. Ανταλλάσσονται ευχές, χωρίς κάποια τελετή.

5- Λαϊλατουρ Ραγάημπ ή Ρεγκαήπ Καντιλί (η νύχτα εκπλήρωσης των επιθυμιών των πιστών):

Όπως και τη νύχτα της γέννησης του Προφήτη (ΕΕΣΑ), έτσι και τη νύχτα αυτή γίνονται τελετές στα τεμένη.  Πιστεύεται ότι ο Αλλάχ ανταποκρίνεται στις επικλήσεις και στις προσευχές περισσότερο σε σχέση με τις υπόλοιπες νύχτες και εισακούγονται και ικανοποιούνται οι επιθυμίες των πιστών. Εξ’ού και οι επιπλέον προσευχές.

6- Λαϊλατουλ Ισράι ουαλ Μιράτζ ή Μιράτζ Καντιλί:

Η  27η νύχτα του 7ου μήνα Ρετζέμπ του σεληνιακού ημερολογίου, κατά την διάρκεια της οποίας ταξίδεψε ο Προφήτης (ΕΕΣΑ) από την Μέκκα στα Ιεροσόλυμα με τον άγγελο Τζεμπραήλ (Γαβριήλ) και από εκεί στα ουράνια, όπου μίλησε με τον Αλλάχ και επέστρεψε στη Μέκκα. Η επιστροφή ήταν δώρο του Αλλάχ και η ανταπόδοση ήταν η προσευχή πέντε φορές ημερησίως. Ακολουθούνται οι ίδιες τελετές όπως και τα προηγούμενα βράδια, π.χ. στο Μεβλίτ Καντιλί.

7- Λαϊλατουλ Μπαράα ή Μπεράτ Καντιλί (Η νύχτα της άφεσης αμαρτιών) :

Η νύχτα της άφεσης αμαρτιών είναι μια εύφορη και ευημερούσα νύχτα λόγω της συγχώρεσης των αμαρτιών και του εξαγνισμού των πιστών από τις παρελθούσες αμαρτίες τους και επίτευξης της αγαθοεργίας του Παντοδύναμου και Πολυεύσπλαχνου Αλλάχ. Επίσης, πιστεύεται ότι, γίνεται η καταγραφή των μοιρών και του πεπρωμένου κάθε ανθρώπου για την χρονιά που έρχεται. Τελούνται προσευχές στα Τεμένη τη 15η νύχτα του 8ου μήνα Σααμπάν του σεληνιακού ημερολογίου.

8- Ο μήνας Ραμαδάν ή Ραμαζάν Αγιι

Μήνας της νηστείας: πρόκειται για ένα μήνα αδιάκοπης λατρείας με νηστεία, προσευχή και απαγγελία του Κορανίου. Μήνας αφοσίωσης στο Δημιουργό, καθώς το μήνα αυτόν αποκαλύφθηκε και απαγγέλθηκε για πρώτη φορά το Κοράνι στον προφήτη Μοχάμεντ (ΕΕΣΑ).

9- Λαϊλατουλ Καντρ ή Καντίρ Γκετζεσί

Η νύχτα της αποκάλυψης. Η σημαντικότερη όλων των βραδιών στο Ισλάμ, καθώς εκείνη τη νύχτα της 27ης του Ραμαδάν αποκαλύφθηκε ο άγγελος Τζεμπραήλ (Γαβριήλ) στον προφήτη Μοχάμεντ (ΕΕΣΑ) και ξεκίνησε η αποκάλυψη του Κορανίου. Επίσης, είναι η βραδιά της οποίας η προσευχή ισούται με προσευχές 1000 μηνών και της κατάβασης των αγγέλων στη γη για να προσευχηθούν για τους πιστούς. Οι προσευχές διαρκούν μέχρι την ανατολή του ήλιου της επόμενης ημέρας.

10- Είντ Αλ Φιτρ ή Ραμαζάν Μπαΐράμ (ή αδόκιμα Σεκέρ Μπαΐράμ).

Γιορτή της λήξης της νηστείας: διαρκεί από την επόμενη της τελευταίας ημέρας της νηστείας και για 3 μέρες. Την πρώτη μέρα γίνεται μια προσευχή στο τζαμί, και ακολουθούν επισκέψεις σε συγγενείς και φίλους. Συνηθίζεται η προσφορά γλυκών. Γλυκά (σιροπιαστά συνήθως), τα οποία φτιάχτηκαν ειδικά για την προσφορά τους κατά τη διάρκεια της γιορτής. Προσπαθούν όλοι να βρίσκονται στις προσευχές στα τεμένη όπου και συναντούν ανθρώπους ,οι οποίοι γύρισαν να γιορτάσουν στον τόπο τους. Ανταλλάσουν ευχές και το κλίμα πάντα είναι ευχάριστο.

11- Είντ Αλ Αντχά ή Κουρμπάν Μπαϊράμ

Η γιορτή των θυσιών. Διαρκεί 4 μέρες. Την πρώτη μέρα μετά το πέρας της προσευχής του Μπαΐραμιού, προσφέρονται θυσίες ζώων, τα οποία μοιράζονται σε φτωχούς και σε συγγενείς. Αυτό μπορεί να γίνει και τη 2η και την 3η μέρα. Επίσης γίνονται επισκέψεις και λέγονται ευχές για την γιορτή μεταξύ των πιστών. Σημειώνεται ότι η γιορτή αυτή συμπίπτει με το προσκύνημα στη Μέκκα, όπου ένα μέρος της τελετής του προσκυνήματος είναι και ο εορτασμός αυτής της γιορτής στους Ιερούς Τόπους τον τελευταίο μήνα του σεληνιακού έτους.


[1]Τα αρχικά ΕΕΣΑ προέρχονται από την φράση “Ειρήνη και Ευλογία σε Αυτόν”. Είναι μια ευχή που ο κάθε μουσουλμάνος προφέρει στο άκουσμα του ονόματος του προφήτη του Ισλάμ.